2010/04/24

La strategio de Facebook por regi la reton

Tiu artikolo malkvietigas kelkajn el mia geamikoj. Ĉiuokaze pripensiga afero ...

El artikolo de Barrett Sheridan, tradukita de David Korn el la angla en Nouvel Observateur (22a aprilo 2010) :


Mark Zuckerberg, fondateur et PDG du réseau social a annoncé de nouvelles technologies qui renforceraient le contrôle des données personnelles. Cet article a été publié sur le site de l'hebdomadaire américain le 22 avril.

Mark Zuckerberg, fondinto kaj ĝenerala prezidanto-direktoro de la socia reto, anoncis novajn teknolotiojn, kiuj pliefikus en la kontrolo de la personaj donitaĵoj. Tiun artikolon publikigis la usonan gazeton la 22an de aprilo.

Mark Zuckerberg doit lire Newsweek. Depuis des mois, ce blog réclame qu’il rende public le graphe social — les données collectées par Facebook décrivant notre réseau d’amis, nos goûts et autres — et le partage avec le reste du monde. En février déjà, nous écrivions : "si la concurrence stimule effectivement l’innovation, les systèmes fermés la tuent… Personne aujourd’hui n’est en position de disputer à Facebook son efficacité à exploiter le graphe social, car il est le seul à en détenir la clé, et pour l’heure, nous sommes tous enfermés à l’intérieur".

Supozeble Mark Zuckerberg legas Newsweek. De monatoj, tiu blogo postulas ke li publikigu la socian enskribon – la donitaĵojn kolektitajn de Facebook, kiuj priskribas nian amikan reton, niajn gustojn k.a. - kaj disdonu ĝin al la ceteran mondon. Jam en februaro, ni skribis « se konkurenco efektive stimulas elpensemon, fermitaj sistemoj ĝin mortigas … Neniu hodiaŭ kapablas konkurenci Facebook pri ekspluatado de la socia enskribo, ĉar nur ĝi posedas la ŝlosilon, kaj nun ni ĉiuj estas enfermitaj ene.

Facebook a toujours la clé, mais hier, il a soudain ouvert les portes en grand. Lors de la conférence annuelle des développeurs indépendants, Zuckerberg, CEO de la firme, a pris la parole pour annoncer des nouvelles technologies à même de changer la donne. La première est un bouton "j’aime" à l’échelle du web. À présent, quel que soit le site que l’on aura visité, de CNN à IMDb, on pourra indiquer que l’on a "aimé" tel ou tel petit bout de contenu qu’on y a trouvé. La connexion est automatiquement et intelligemment intégrée dans son profil Facebook — si vous avez aimé Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Facebook comprend qu’il s’agit d’un film, et l’ajoute automatiquement à votre liste de films favoris. Voici donc Facebook le coucou et son petit nid bien rempli, qui va ramasser la moindre bribe d’information concernant ses utilisateurs, quel que soit sa provenance sur le web.

Facebook daŭre havas la ŝlosilon, sed hieraŭ ĝi subite larĝe malfermis la pordojn. Dum la jara konferenco de sendependaj programistoj, Zuckerberg, firmestro, anoncis novajn teknologiojn kiuj povos ŝanĝi la situacion. La unua estas butono « mi ŝatas », je tuta retskalo. Nun, kiu ajn estu la vizitita retpaĝo, (CNN, IMDb, … ) oni povos indiki ke oni « ŝatis » tiun aŭ alian peceton de la trovita enhavo. La konektiĝo estas aŭtomate kaj inteligente enigita en onian Fejbuk-profilon – se vi ŝatis Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Facebook komprenas ke temas pri filmo, kaj ĝin aldonas aŭtomate al via listo de ŝatataj filmoj. Jen do Facebook, la kukuo kaj ties nesteto ja plenigita, kolektos la plej etan informeton koncerne siajn uzantojn, kiu ajn estu ĝia deveno sur la reto.

La deuxième technologie, la plus importante, c’est le "graphe ouvert". Pour la première fois, les développeurs indépendants pourront disposer d’un aperçu du graphe social de Facebook, et l’utiliser sur leurs propres sites. En pratique, cela signifie que, si vous vous rendez sur le site de CNN, CNN peut vous afficher une liste d’articles que vos amis ont indiqué avoir "aimé" — même si vous n’avez jamais mis les pieds auparavant sur le site, et encore moins créé un compte et vous y être enregistré.
La portée de cette annonce dépasse largement tout ce qui a pu arriver sur le web depuis très, très longtemps. L’information a été abondamment commentée. Sur le blog TechCrunch, un post titrait : "On dirait que Facebook vient de prendre le contrôle de l’internet". Chez Slate, le journaliste spécialisé technologie Farhad Manjoo déclarait pour sa part "Facebook va tout bonnement prendre la place du web".

La dua teknologio, la plej grava, estas la « malfermita enskribo ». Unuafoje, la memstaraj programistoj povos disponi ekzempleron de la socia enskribo de Facebook, kaj ĝin uzi sur siaj propraj paĝoj. Praktike, tio signifas ke se vi iras sur la paĝoj de CNN, CNN povas afiŝi liston de artikoloj, kiujn viaj amikoj indikis « ŝatataj » - eĉ se vi neniam antaŭe vidis tiun retpaĝaron, des malpli se vi neniam malfermis konton kaj registriĝis.

La sekvoj de tiu anonco preterpasas ĉion, kio jam okazis sur la reto de tre, tre longe. La informon oni abunde komentis. Sur la blogo TechCrunch, artikolo titoliĝis : « Ŝajnas ke Facebook ekkontrolas la interreton ». En Slate-societo, la ĵurnalisto, teknologia fakulo, Farhad Manjoo opinias ke « Facebook anstataŭos la interreton ».

Les implications sont énormes et Twitter, entre autre, a des soucis à se faire. Au cours de sa présentation, Zuckerberg s’est montré relativement critique à l’égard du service de micromessagerie et du "flux" incessant de tweets : "Le flux est éphémère. On poste quelque chose dans le flux, il y restera quelques heures, un certain nombre de gens pourront le lire, puis pour ainsi dire il disparaît. Quant aux services qui consomment ce flux, ils n’établissent pas réellement de connexion entre vous et, ils ne comprennent pas réellement la relation sémantique qui existe entre vous et la connexion que vous avez établie".

La implicoj estas enormaj, kaj Twitter, i.a., povas malkvietiĝi. Dum sia prezentado, Zuckerberg kritikis la mikromesaĝilojn kaj la senĉesan fluon de tweets : « la fluo estas efemera. Oni sendas ion en la fluaĵon, ĝi restos nur kelkajn horojn, ioma kvanto da homoj povos ĝin legi, poste ĝi simple malaperos. La servoj kiuj konsumas tiun fluon, fakte ne starigas konekton inter vi, kaj ili ne vere komprenas la semantikan rilaton ekzistantan inter vi kaj la konekton kiun vi starigis.

Facebook va à présent constituer et stocker cette "relation sémantique", chose aussi séduisante que terrifiante. Les informaticiens envisagent depuis longtemps un Web 3.0, un Internet plus intelligent et qui comprend la différence entre objets, individus, lieux, animaux, etc. En d’autres mots, ordinateurs et serveurs devraient savoir que Eternal Sunshine of the Spotless Mind est un objet, qu’il s’agit d’ailleurs d’un film, et plus précisément d’un film de Michel Gondry, qui est une personne. Aujourd’hui, quand un ordinateur voit les mots "Michel Gondry", il ne voit que des lettres, quelconques, dépourvues de toute signification. Facebook veut tout changer – et c’est très bien. Mais la firme veut également être propriétaire de cette information — ce qui est inquiétant. Comme le dit Dave Winer, gourou du web, "Facebook a l’intention d’être le fournisseur d’identité du web. Une entreprise ? Impossible… Bill Gates lui-même n’a pas eu l’audace de le proposer". Gates n’a peut-être pas osé, mais de toute évidence, Zuckerberg oui.

Facebook de nun starigos kaj stokos tiun « semantikan rilaton », jen afero tiom alloga, kiom teruriga. La informadikistoj pensas delonge pri Web 3.0, pli inteligenta Interreto kiu komprenas la diferencon inter objektoj, individuoj, lokoj, bestoj, ktp. Alidirite, komputiloj kaj serviloj sciu ke Eternal Sunshine of the Spotless Mind estas objekto, cetere filmo, kaj pli precize filmo de Michel Gondry, kiu estas persono. Hodiaŭ, kiam komputilo vidas la vortojn « Michel Gondry », ĝi vidas nur literojn, ordinarajn, senaj je ia ajn signifo. Facebook volas ĉion ŝanĝi – kaj tio bonas. Sed la firmao volas ankaŭ posedi tiun informon – kiu estas malkvietiga. Kiel diras Dave Winer, ret-guruo, « Facebook intencas iĝi la identitec-provizanto de la reto. Ĉu entrepreno ? Neeble … Bill Gates mem ne aŭdacis tion proponi ». Gates eble ne aŭdacis, sed evidente, Zuckerbergo jes ja.
.

4 Komentoj:

Blogger zooplah diris ...

Nu, oni devas agnoski, ke Mikrosofto malofte novigas, nur ŝtelas. Tamen antaŭ pluraj jaroj Mikrosofto enkondukis en sian TTT-legilon la t.n. inteligentajn etikedojn (smart tags), kiu instigas similajn reagojn, do forte ke Mikrosofto forigis ĝin.

27/4/10 7:41 PM  
Anonymous Anonyme diris ...

Centralizitaj servoj(Facebook, Ipernity,google) konkuras por niaj datenoj..uzadi ilin estas rezigni je la posedo de niaj datenoj.

2/5/10 11:22 PM  
Anonymous Anonyme diris ...

Centralizitaj servoj(Facebook, Ipernity,google) konkuras por niaj datenoj..uzadi ilin estas rezigni je la posedo de niaj datenoj.

2/5/10 11:22 PM  
Anonymous Anonyme diris ...

Centralizitaj servoj(Facebook, Ipernity,google) konkuras por niaj datenoj..uzadi ilin estas rezigni je la posedo de niaj datenoj.

2/5/10 11:22 PM  

Enregistrer un commentaire

<< Home